2024.05.18., szombat - Erik, Alexandra napja
search

Szemes Péter: A kikelet diadala

Utassy József Tüzem, lobogóm! című kötetéről

Szemes Péter

 

A kikelet diadala

(Utassy József Tüzem, lobogóm! című kötetéről)

 

Igazat adhatunk Csontos Jánosnak, aki egyetemi könyvélménye, a Júdás idő kapcsán a Zeusz fejéből teljes vértezetben kipattant Pallasz Athénéhez hasonlította poeta natus földijét.* Még találóbb a megfeleltetés, ha a pályakezdő Utassy Józsefre vonatkoztatjuk, s a mitológiai párhuzam mellé egy másikat is odaállítunk: a kölyök Hermészt, aki énekével és lantjátékával magát Apollónt is elbűvölte. Ám az eredendő tehetség, a mesterségbeli tudás megcsillantásán kívül van még valami, ami a költő első kötetét meghatározza: a címébe foglalt tűz és lobogás. Petőfi szerelem- és szabadságvágyának, ennek a vállalt és vallott örökségnek sajáttá élése és írása. Általa lesz a Tüzem, lobogóm! a fiatal alkotó érvényes, magasrendű poézisének foglalata, saját erejében és lelki-szellemi iránytűjében bízó, bátor útnak indulás.

Noha a kötetegész még természetszerűleg nem mutatja a későbbiekben jellemző gondos elrendezést, a mértani formáltságot, íve markánsan húzott. A korpusz élére emelt Kérem! a hátsó fedél önéletrajzi vallomásához illeszkedik, s ahogy ott a tisztességet a szegénység, a szonettben a születés, cseperedés boldogságát szomorítja az első veszteség: „ifjú házunk szemét kilőtték”. A Szerelemhajnal egységet nyitó Ragyogásban, az ugyancsak elkomoruló Micsoda évszak, illetve még keményebben A föld alól is nyilvánvalóvá teszik aztán, hogy az épület sorsa valójában az építőét képezi le – utóbbiban ekként:

 

„Aj, szegénység! Halál se gyógyít.

Apám vért köp a föld alól is:

pirosak pirosát.

 

(…)

 

Ellenetek is ő véd!

Bár tagjait a Don partján furulyává lőtték,

s játszik a szél,

a pásztor szél combcsontjain sípol:

HEJ ÉLET BE GYÖNGY ÉLET

egy kupa vért zihál a sírból,

és körbe jár a telt kancsó!”

 

A fájó árvaságot és magányt a kurucos sírva vígadás helyett a szerelem balzsamozza. A ciklusba látszólag kevéssé illeszkedő háborús versektől (ilyen a hős Kis fehér kakasról szóló is) kiváló átvezetés a tél hadi vereségének díszletei közül a kikelet diadalába, a kedveshez vezető Koratavasz. A szépség dicsérete – névvel vagy anélkül – az ünnepé (Viktória), a fényé (a kelő napé /Szerelemhajnal/ éppúgy, mint a holdé /A szűz/). Átélésének pillanataiba fogódzva könnyebb a röpke válás (Fákat altat a szél), elbírható a hiány vállra nehezülő árnyék-keresztje (Hogy kibírjam). Mert tudható, hogy a várakozás beteljesüléssel jár, akárcsak az éji szél és a mák kerti románca (Termékeny éj). A kötet címét kölcsönző versben már tavasztündér a Másik:

 

„Lobog tulipán szoknyád,

leng liliomláng sálad,

szikrás szél fúj, s lobot vet

hajad is: csupa láng vagy!

 

Élek-halok a fényért,

égj hát, gyönyörűm, lángolj!

Tüzem, lobogóm vagy már.

Lobbantsd rám ifjúságom!”

 

Párdarabja, a Hurrá, jégkirályon győztes, forradalmas szülőhónapját élteti. (E nagy, a kötetben hangsúlyokat teremtő vers-triász harmadik tagja a Zúg Március.) Evoéja azonban nemcsak az említett Micsoda évszakban fordul panaszba („Élni szeretnék / Élni Igen / Emberül élni / végre hiszen // azt se tudom hogy / (élve talán?) / hova temették / édesapám // kit nem a rák, nem: / FEGYVER ÖLT MEG / árva maradtam / s anyám özvegy”), de a Kikelet a Hortobágyról „szaros legelőjéről” is messzire űzne a betyárkedv. Az év „óriáskerekén” továbbfordulva: nyáron már inkább lányalakú felhő csal tova az „utált gyermekkorból” (Hegyi legelőn), s még a zápor is a mezőről menekülő szoknyák után ered (Vihar előtt a réten). A Micsoda évszakok egység talán legjobb darabja – nem kell ékesebb bizonyíték az ifjú költő kiemelkedő tehetségére – a Nyárutó, a természet lírával telítettségének igazolása. Zárlatában kint és bent is hangzik a fakopáncs-verte ritmus:

 

„Csönd van. Fényes csönd. Gyönyörű harkály veri mellem.

Hej, görögök, latinok!

Kopp, kipikopp, kipikopp.”.

 

Az őszi tücsökzenét (Irigykedő) és a jól végzett munkát követő csendes idillt (Szüret után) az idő lassan „gyászruhás rigók rekviemjére” és a levélhullást szemlélő „varjúhodásra” váltja (Fán maradt levelek). Ám a körforgásban az elközelgő tél sem lehet örök, s a „hóvirágbűvölő Tavasz” (Vadászadalocska) a gyermekujjakról hamarosan újra „hétpettyes örömöt röptet” ([Végül is]).

A Kikelet a Hortobágyról és a Hegyi legelőn elvágyódása határozza meg a Senki földjén ciklus felütését is. Az ok már a Gunaram, jajgassban egyértelművé válik: „itt piros tél lesz!” – elhozói fenyegetik az egzisztenciát, az életet, szétverik a hagyományos értékeket. Nem véletlen, hogy a föld „csupa vándormadár-árnyék” (El). A munkatábor drótkerítésének közelében, a lesöpört padlás alatt csak egymás közt morognak a parasztok, hallgat a gyermek (1955), de cseperedve megbátorítja már az „égi szesz” (Jégvirág), odavágja dühében az egykor szent föld „pacsirtabarna rögét” (Első év). S „pörös száját” nem lehet befogni már: mint a költőelőd, a nyomorgó népért emeli hangját (Senki földjén, Filléreitek) és mint a másik lángoszlop-ős: nekiindul „tetszhalott tűzhányókat” (Azok a jegenyék) ébreszteni, szólni a gaztettekről (…!), a tisztító forradalomról (Itt). Előbbivel még csupán a mozdony alá esett hazát siratózza (Szárszó), utóbbit élesztené inkább, a bitangok közé csapni fényes szavával:

 

„Én szemfedőlapod lerántom:

kelj föl és járj, Petőfi Sándor!

 

Zúg Március, záporos fény ver,

suhog a zászlós tűz a vérben.

 

Hüvelyét veszti, brong a kardlap:

úgy kelj föl, mint forradalmad!

 

Szedd össze csontjaid, barátom:

lopnak a bőség kosarából,

 

a jognak asztalánál lopnak,

népek nevében! S te halott vagy?!

 

Holnap a szellem napvilágát

roppantják ránk a hétszer gyávák.

 

Talpra, Petőfi! Sírodat rázom:

szólj még egyszer a Szabadságról!”

(Zúg Március).

 

Nem kell világosabb üzenet, bátrabb kiállás 1848, 1956, 1968 vérbe fojtott eszményei mellett. S noha a tűz hőfoka, a lobogás heve e csúcspont után csak alacsonyabb lehet, a lejjebb fogó láng is a „csodaszarvas igazság” után fut (Monológ a pódiumon). Nem engedheti másként a vér, a tisztesség, a sosem hajló gyémántgerinc. Ám a halkabb remekek közt is olyanokat találunk, mint a Feslő fák erejére vagy A kör átváltozásai.

A szabadság mellett számára is a szerelem ad éltető levegőt. Mintha csak a tavasz- és nyár-versek sorát folytatnák a Monológ a pódiumon egység tengert hullámoztató szövegei. Amint a Szerelemhajnal a szépség tavirózsájáért, a Monika Bayernek dedikált Ezüsthíd a mellek bójájáig vezeti az úszó kezét, a Kikiáltóban „csuromkék” szemű szerető várja, a Nudista strandon pedig parti lányt idéz, akinek „A szél zászlós hajába kap. / Karján kosár hold aranylik. / Combja között megy le a nap.” – éppúgy a természetté magasztosulnak fel tehát, ahogy a Tüzem, lobogóm!-ban. (Másutt, mint a Warnemündében a „gyönyörű albatrosz” szabadságának jelképe lesz a tenger és az ég. A madár megválasztása is a francia szimbolistákhoz, mint vissza-visszatérő, vállalt lírai örökséghez fűző erős kötődést jelzi.) A parti idill ellenpontja az Illegális nászéjszaka sötét kis szobájában a hajnali zajoktól megzavart intimitás – közülük az öreg házmesternő „jámbikus lépte” nagyszerű költői lelemény bicegése jelzésére. A Csönddel cserepezve e tekintetben, a kedves talán eredménytelen felcsengetésével, jó átkötés a Nagy Lászlónak ajánlott Csillagvirágváza szerelemkereséséhez és végül az Abortusz után vigasztalásához:

 

„Szemed égi csordakútján

holló szemöldököm verdes.

 

            Hol a gyerek?!

            Beleugrott!

 

Ropogtatja ránk a holdat,

mennyei savanyúcukrot.

 

            Ne sírj!”

 

A kötetzáró Piros pánt – melynek hitvallás-érvénye egyértelmű – mintha korpuszbeli szerepén túl egy költői szakaszt is lezárna (ezt cáfolja elvileg, hogy a versek 1962 és 1967 között születtek), s ellépne az ifjonti ideáltól:

 

„Szólongathatsz már, Szerelem,

nevemet súgva százszor:

kitámolygok a mellbimbók

rengő holdudvarából,

 

és részegen, és józanul:

írnom kell! Addig írnom,

 

míg föl nem száll kék terhével

galambfehér papírom.”.

 

Utassy József első verseskönyve immár különleges értéke irodalomtörténetünknek. Ismerjük napvilágra jutása szándékolt késleltetésének történetét, a vitákat, melyek megjelenését követték, az induló tehetség lekicsinylésére megrendelt rosszindulatú és irányzatos kritikákat. Ám a kötet ma is él, remeklései mit sem vesztettek ragyogásukból, s csak remélni tudjuk, hogy minél több fiatal költő kezébe kerül, hiszen biztos haszonnal forgathatják. Valóban igazolva láthatjuk a mitológiai megfeleléseket: teljes vértezetű Athéné, kölyök Hermész ad hírt e csillagpálya első felívelésében magáról az irodalomnak. Petőfi szabadság- és szerelemvágyának sajáttá hevített tüzével, lobogásával, de megérezve már a szólalás súlyát, az írás terhét is.

 

 

A szerző az írás elkészítéséhez a Nemzeti Kulturális Alap Szépirodalom Kollégiumának alkotói támogatásában részesült.

 


* Vö. Csontos János: Teljes vértezetben. In: Pannon Tükör 2016/2. 6-7.p.