Szemes Péter: Fölfénylő út
Szemes Péter
Fölfénylő út
(Utassy József Szép napkeltő holnap című kötetéről)
A Szép napkeltő holnap kötet – amint címe is jelzi – viszonylag nyugodt, bizakodó alkotói periódusban fogant.* Az 1995 és 1997 között keletkezett versek gyűjteményében a korábbiaktól eltérő hat rövid ciklus Utassy költészetének rétegzetebbé, ugyanakkor egyenletesebbé, kiegyensúlyozottabbá válását mutatja. Különlegessége talán a gyógyulás, a nyugodt élet reménye ellenére folyton kísértő öregedéstől, haláltól való félelem felerősödése (ebben bizonyára a Kilencek első halottja, Rózsa Endre távozása is szerepet játszott), az ezzel együtt megnőtt nosztalgia a tűnt ifjúság iránt.
A nyitó, Fáj az idő egység is rosszabb közérzetének ad hangot. A Mert föltámad poraiból az Isten által nemcsak tűrt, de támogatott folytonos háborút ítéli el, az emberrel együtt, aki „asszony helyett fegyvert ölel” (Fáj az idő). A Káin-bélyegtől tisztán, magának, szívének csak nyugalmat, szép késő őszt, télbe fordulást kér (Fölkiáltó), noha megrémíti a nagy szabadság, a magány (Ezért volt hát), hogy „sehol egy megálló, / sehol egy Megváltó” (Állsz a fülke-fényben), az idő rohanása, a közelgő elmúlás (Fáj az idő).
A Meghalni gyönyörű ciklus már kifejezetten az öregségnek és halálnak szentelt. Az Immár haikujában még kitüntető a kor („Nekem immár Isten is / előre köszön.”), ám sokasodnak vele a gondok, a lírahős panaszai: rosszkedv és érszűkület miatti fájdalom (Megfáradt fák alatt), rakoncátlan szív (Napszentületkor), az egyszülött fiú elvesztésének nem múló búja (Bezörget a bánat), belül felépített „könnycseppkőbarlang” (Cseppre csepp), a Másikkal közéjük költözött hatalmas csend (A házak arca). S mellettük az immár égi „verstábornok”, Rózsa Endre elmenetelének gyásza, akit Kormos Istvánhoz hasonlóan sirat el:
„Komorlik minden betűm, gyászol:
Akár a Tenger, Úgy Hiányzol.”
(Rózsa Endre).
A személyes sors naplementébe térésével (Most kezd az ég), a közelgő „esti homállyal” (Hamvad a csipkebokor, Ősz a pusztán) a saját halál is felsejlik. Már a múló nyár ennek előérzetével teljes, az Augusztusi ének megerősítéseként erről vall A remény őrtüze mellől négy háromkája közül a második:
„Terített nyár, Te
Piros Negyvenszáz Ulti:
taníts elmúlni!”
A Rögeszme remek egysorosa („Rög esz meg.”) a Ragadozó Föld köréhez kapcsolódik és jóllehet a Hold alá én kiálltam hárítaná az „istengető” Öröklétet, a talán Camus-élmény nyomán fogant Sziszifuszhoz ismét a véghez tér, amit a Majd összeomlok végül tűélesen vetít előre.
Az Isten piros perce az Úrral hadakozó újabb verseket fogja egybe. A Valaha tűnt cimboraságukat, szakításukat idézi, ami számára mégis csodatevő krisztusi képességet hozott:
„Aztán egy roppant reggelen:
magamra hagytál, Istenem.
Már vártak rám a parton vagy tizen!
S én járni kezdtem:
járni a vizen.”.
A boldogság pillanatait betölti a meghittség, egyértelmű erőviszonyokkal („most térdemre ültethetném / Istent, ha akarnám”), elröppenésük azonban megtöri a varázst (Isten piros perce), közvetlenség helyett a tagadást hozva el (Nehéz nap). Szerepverseiben a költő – görög mítoszokra és az Ószövetségi Szentírásra támaszkodva – három nagy küzdő maszkját is felveszi: Ariadné szerelme és fonala ad erőt, reményt Thészeusznak legyőzni az útvesztőt és szörnyét (Labirintus), a Naphoz közel repült és a tenger vonzásának engedő Ikarusz az elvesztett fiút is testesíti (az „Apám, Daidalosz, / tied minden érdem: / toporzékol Minósz / király vak dühében!” versszak így az 1989 hangütésével rokon), míg a Noé kérése – a rejtőzködő hit igazolásaként –, a változtathatatlanban megnyugodva, visszaállítja Istennel a régi kapcsolatot:
„Pillants rám, szánj meg engemet, Uram,
lassan véget ér, fölfénylik utam,
vallok hát neked szép szomorúan:
Káin megöli mindenkor Ábelt,
nem lesz különb, nem, az én fajtám sem!
Szeress így minket! És ments meg! Ámen.”.
A talán éppen Őt rejtő, örök kísértő égitestnek hódoló Hold abban bízik, hogy a betegségével elrabolt éveket egyszer visszaadja Isten. Aki helyett az Egy csillaghoz is a bujdosó fénynek tesz panaszt, s a virradat: meghallgatása, a teljesülés reménye (Szép napkeltő holnap).
A Nézlek múlhatatlanul egység a Másikhoz tér. A Holtodiglan haikujának meggyfa-menyasszonyai nászra várnak, ahogy vágyát, szerelem-szomját csillapítaná az Idill ifja is. A Nézlek múlhatatlanul az Ódához hasonlóan a kedves testének tartományait barangolja be, hajtól a „tűzölig”, melynek meghódítása a tengerrengés jutalmával kecsegtet (Ritmusán a tengereknek). Ám a Száműzve a szerelemből és a Szürkül múlttá avatja, megtöri a hitvesi örömet, ami marad, az Erzsikém! hódolata:
„Neked kaszálnom kellene a rózsát,
mert te vagy itt a tisztesség, a jóság:
neked kaszálnom kellene a rózsát!
Álmomban olykor hetvenhét harang szól,
és megkondul az ég is messzehangzón:
jaj, meg ne halj! riadok föl. S te alszol.
Szívemből már kihalt a vágy, szorongok.
Hozz Erzsikém, bánat ellen piros bort,
és játssz velem, bolondozz és bolondozz!
Ha meghalunk, büszkén halunk meg. Halkan,
ahogy elhal a gordonkán a dallam.
Elmúlásunk ünnep lesz. Halhatatlan.”.
A szülőföldre, a gyermekkorhoz vezet vissza A kakukkfű illata. Nyitánya, a Mese születésnapomról a világba lépés képeit, a szülők örömét, az első szoptatást mutatja be, hogy annál fájóbb legyen az „alkohol tüzét” választó anya (Színed előtt) elvesztése. A Hadd nézzek rád égbe emeli, alakját kozmikus Magna Materré tágítja:
„Mama, várj egy pillanatra,
hadd nézzek rád, mint a napra,
mint a napra, mint a holdra,
két kezedre: csillagomra!”
Keserűen felelevenített diákkori emlék nevelőapja általi megkárosítása, mikor az az otthonról vitt csomagot a fiú helyett susztertársa feleségének továbbította (Pakk), s ugyancsak nehéz szívvel búcsúzik az egykori tengerésztől, mesélő „táltosától” (Sándor bácsi) is. Volt iskolájába pedig nincs ereje belépni, mert:
„megfojtana,
megölne,
meg:
a
kakukkfű
illata.”
(A kakukkfű illata).
A záró, Utánfutó egység hasonlóképpen erős referencialitással bír. Megörökíti Balti-tengeri kalandját (Rostock – Warnemünde), a kedvenc, Ördögfing névre keresztelt kocsmát, szerdai összejöveteleivel (Csehó), egy budapesti bűnesetet (Feneketlen tó), hogy miként húzta ki verse elől Bari Károly a neki és Kiss Benedeknek szánt ajánlást („Száműzetés”), írásai visszakérését (Egy szerkesztőhöz), a legtalálóbb azonban az őt lenéző munkásnak küldött üzenet:
„Átnéztél rajtam,
akár egy szőke szitán,
drága Gusztikám:
mert költő voltam,
nem derék, állhatatos,
hű géplakatos,
miként Te!”
(Elköszönő sorok M. G.-től).
A világállapot- (Világ, Helyzetkép) és Istenkritika (Isten háta mögött, Nyilatkozat) a Másikhoz vezeti vissza, a záróverset neki, a nélkülözhetetlen társnak adresszálta:
„Te az időnek dolgozol,
én az időtlenségnek.
Te asztalomra bort hozol,
s én dalba írlak téged:
te az időnek dolgozol,
én az időtlenségnek.”
(Egyszerű ez!).
A Szép napkeltő holnap gazdag, sokszínű kötet, hat egységében Utassy József költészetének igazi fénye csillog. Kitüntetett pont a pályán, az összes verset közreadó Tüzek tüzéhez mutatja az utat.
A szerző az írás elkészítéséhez a Nemzeti Kulturális Alap Szépirodalom Kollégiumának alkotói támogatásában részesült.
* Vö. Utassy József költészete – kritikai kiadás. S. a. r. és a jegyzeteket készítette Utassyné Horváth Erzsébet és Vilcsek Béla. Napkút Kiadó, Bp., 2017. 666.p.