2024.03.28., csütörtök - Gedeon, Johanna napja
search

Kreatív szövegírás – rendhagyó óra középiskolásoknak

Ki tudhatja, író vagy költő lakozik-e benne? A fiatalok közül ez még biztosan többekre igaz. A Deák+kert szerkesztősége legalábbis erre volt kíváncsi, amikor - az év első programjaként - a Zrínyi gimnázium tanulóit látta vendégül a Deák könyvtárban.

A fiatalok előző év decemberében részt vettek már egy irodalmi portál-ismertető programon, ennek a párja lett a Deák könyvtárban január 11-én megtartott foglalkozás. Mitől lesz egy szöveg vers? Rím nem feltétlenül kell hozzá, de ritmus, igen. Legalábbis ebből indult ki a három foglalkozás-vezető, Kocsis Tamás és Gyenes Imre irodalmi szerkesztők, valamint Berek Krisztina Fatima versíró, amikor összeállították a feladatokat.

A fiatalok először játékos ritmusgyakorlatokban tették próbára magukat. A könyvtár rendezvényterme a tanú rá, hogy milyen eredménnyel… A két részre osztott társaság különböző – egymással mégis összehangolt – ritmusképlete végül egy harmadik, önálló ritmussá olvadt össze. Ezt követte az előkészítő gyakorlat prózaíráshoz: fel kellett idézni egy illatot, melyhez valamilyen emlék társult a gondolatainkban. - Ennek kibontása már valódi kreatív feladat.

De ezzel még nincs vége… Következett a versírás, kötött szavak felhasználásával. A szavakat játékos kockadobással hívták elő a csapatok, és egyenként két-két versszakos alkotást kellett létrehozni.

Hogy mennyire nehéz ez? Lehet próbálkozni mindenkinek! Ideírjuk a szavakat, amit a kocka vetett: „naplemente/barlang/kétségbeesett - távcső/zsák/kilométeróra”

 

A Szerk.